Kategori: Nyheter (Side 3 av 6)

Fra utdanning til praksis: fem raske med Peder Kjøs

Skrevet av Elizabeth Normann

Peder Kjøs har på mange måter blitt hele Norges psykolog med populære prosjekter som TV-programmet Jeg mot Meg og podcasten Hos Peder. Podcasten Hos Peder tar lytteren med inn i terapirommet til reelle klienter og muliggjør innsikt i hvordan varierende problemer som utfordringer med intimitet og spillavhengighet arbeides med i en terapeutisk setting. TV-programmet Jeg mot Meg følger en gjeng ungdommer som er åpne om sine problemer med angst, depresjon, spiseforstyrrelser og ME, hvor vi får være med på deres hverdag via egne innspilte videoer samt prosessen av gruppeterapi.… Les mer!

Psykologdrømmen- en historie

Skrevet av: Mia Simonsen

counselling-3630323_640

For å oppnå drømmen om å bli psykolog ser det nå ut til at jeg totalt må studere i 10 år på universitetet. La oss revolusjonere den ufattelige vanskelige veien som noen møter mot psykolog-yrket.

På VGS var jeg lei og sliten, og hadde ingen motivasjon. Jeg var lei av å måtte fortsette å studere de samme fagene jeg allerede hadde studert i ti år, med lite rom for å spesialisere meg innen en fagretning. Jeg kommer fra en familie hvor få har høyere utdanning, men motivasjon og støtte hjemmefra stod det ikke på.… Les mer!

En ufullstendig guide til språkets påvirkningskraft

Skrevet av Ida Skar og Synne Horten Heldal

 

Dette er en ufullstendig guide til ymse språklige fenomener og forskning rundt språkets påvirkningskraft. Her kan du lese om hvordan en ikke-spade blir til en spade, hvordan glitter kan brukes for å forstå stereotypier og hvorfor det får konsekvenser når H&M publiserer en genser med påskriften “Coolest Monkey in the Jungle”. Vi anbefaler alle å sjekke ut artikkelen til Kim & Öttl i denne utgaven av Psykologisk Tidsskrift  for et mer dyptgående perspektiv på språkets effekter.… Les mer!

Hva irriterer, frustrerer, holder igjen eller mangler i psykologien?

concept-1868728_640

Har du noen gang dratt fra forelesning eller en samtale med en medstudent og tenkt på at det er noe du savner forskning på, noe du er uenig med foreleseren i eller en samfunnsdiskusjon som ville gjort seg godt av et psykologisk perspektiv? Årets siste utgave av Psykologisk Tidsskrift har tema: «fagkritikk» og vi trenger DEG til å skrive for oss!

Teksten kan ta for seg rent fagteoretiske ting, men også fagkultur og andre temaer hvor teoriene møter samfunnet. Uansett er det ønskelig at teksten foreslår løsninger på problemet den tar opp.Les mer!

Husker eldre enda mindre enn de tror?

Husker eldre enda mindre enn de tror?
Skrevet av: PTs skribenter 

man-2546107_640

Vi har nok alle hørt, og kanskje selv sagt, at hukommelsen blir verre med alderen. Men  degenererende hukommelse hos eldre er ifølge forskere ved Penn State ikke det eneste problemet. Forskerne fant at aldring gjør det mer sannsynlig å benytte seg av skjematisk minne, hvilket hjelper en å huske essensen av en hendelse, men ikke nødvendigvis detaljene. Å slite med å huske detaljer kan føre til vanskeligheter med å skille mellom noe som faktisk har skjedd og noe man feilaktig tenker har skjedd, altså et falskt minne.Les mer!

Forårsaker selektive skoler bedre skoleprestasjoner?

Forårsaker selektive skoler bedre skoleprestasjoner?
Skrevet av: PTs skribenter

laptop-2562211_640

Er det slik at selektive (og gjerne prestisjefylte) skoler gjør elevene flinkere? Det er kjent at elever som går på selektive skoler i snitt gjør det bedre enn sine jevnaldrende som går på ikke-selektive skoler. Dette har tidligere blitt forklart med faktorer som bedre kvalitet på undervisningen, forskjeller i sosioøkonomisk status mellom de som går på selektive og mindre selektive skoler, m.m. Men det har hittil ikke blitt undersøkt hvilken rolle genetikk spiller.Les mer!

Kan man snakke ned frykten sin?

 Kan man snakke ned frykten sin?

spider-3305322_640

Et studie som ble publisert i tidsskriftet Psychological Science fant at å beskrive følelsene dine mens du konfronterer noe du er redd for kan gjøre deg mindre stresset og angstfull. På University of California (UCLA) ble 88 deltakere med frykt for edderkopper presentert for en tarantell i en beholder og bedt om å etter hvert berøre den. Professor i psykologi ved UCLA og delforfatter av studien, Michelle Craske, har forklart at man i denne studien fokuserte på å la deltakerne beskrive sine opplevelser i stedet for å forsøke å endre den.Les mer!

Krise i fremmedspråkundervisningen?

Et intervju med Karen Bauer, lektor ved Institutt for lærerutdanning
Skrevet av Amalie Fagerland Kalvå

 

Hvorfor husker du ikke mer enn «an, auf, hinter, in» fra tysktimen og hvorfor snakker du egentlig ikke flytende fransk etter fem år med fransk på skolen? Dette er spørsmål som Karen Bauer har forsøkt å finne svar på, samt å finne forslag til hvordan fremmedspråkundervisning kan effektiviseres i det norske skolesystemet.

Hvilke fordeler er det ved å lære et fremmedspråk?

  • Det er mange grunner til å lære ett og helst flere fremmedspråk.
Les mer!

Kan andres stress påvirke hjernen din?

Kan andres stress påvirke hjernen din?

stress-2902537_640

En studie ved Universitetet i Calgary sier: ja. Du kan bli utsatt for passiv røyking, og du kan bli utsatt for passivt stress. Sistnevnte fenomen ble i denne studien undersøkt med mus, og indikerer at stress hos mus påvirket hjernen til andre mus. Studien, som ble publisert i tidsskriftet Nature Neuroscience, undersøkte blant annet CHR-nevroner i musehjerner ved respons til stress. Forskerne observerte like fysiologiske endringer i disse nevronene både hos mus utsatt for stressorer og hos vanlige mus (som ikke ble utsatt for stressorer).  Les mer!

«Er på skolen, ehhh, jeg mener campus»- Instituttleders hjørne februar/mars 2018

Skrevet av: Ute Gabriel

En ting som jeg snubler over igjen og igjen, er når studentene bruker ordet skole til å referere til universitetet. Jeg lurer på om ordbruket reflekterer en slags forsinkelse i «oppdatering» (dvs. å ha fysisk, men ikke mentalt byttet fra skole til universitetet ennå), et uforsiktig ordvalg, eller en misforståelse, nemlig troen på at det ikke finnes en forskjell mellom en skole og et universitet. Når det gjelder sistnevnte, kan jeg skjønne at noen forskjeller kanskje oppfattes som bare gradvise forskjeller, nemlig at læring blir bl.a.… Les mer!

Viktige samtaler

For ikke så altfor lenge siden ble Folkehelseuka avholdt, og som skribent var det viktig å holde seg oppdatert. Som ny i redaksjonen var dette en mulighet til å skinne frem. Jeg kan bidra på det jeg synes er interessant, lese gjennom programmet og lande på det jeg liker best. Men jeg, som mange andre internettbrukere, er veldig svak for clickbait, og landet dermed på foredraget Den viktige samtalen av Christine Holm Berntzen, som ble holdt i regi av Sit.

Og da kommer de viktige spørsmålene: Hva er nå denne SAMTALEN?… Les mer!

Intervju med Geir Vågen

Skrevet av: Ida Skar, skribent Psykologisk Tidsskrift NTNU

Navn: Geir Vågen

Stilling: Psykolog

Firma: Uteseksjonen ved barne og familietjenesten(BFT).

Redaktør i Psykologisk Tidsskrift i 1997, med i redaksjonen til 1998.

Utgaver: nr. 1, 2, 3, 4

I 1997 gikk den første utgaven av Psykologisk Tidsskrift i trykken, med Geir Vågen som redaktør. Redaksjonen bestod den gang av Øystein Hansen, Stig Larssæther, Roger Hagen, Åke Elden, Mona Sverrbo og Agnieszka Jarvoll. Med et ønske om å bidra til større engasjement i psykologimiljøet ved NTNU gikk tidsskriftet fra idé til ferdig produkt.Les mer!

Psykologisk Tidsskrift 20 år!

Skrevet av: Susanne Bjørge, skribent Psykologisk Tidsskrift

I anledning Psykologisk Tidsskrifts 20-årsjubilieum har vi tatt en prat med de fem siste redaktørene om deres opplevelser, både gode og mindre gode.

  • Cecilie Liseth, nr 2 2011 – nr 1 2013
  • Even I. Bolstad, nr 2 2013 – nr 1 2014
  • Fanny Klang, nr 2 2014 – nr 1 2015
  • Harald Lauvås Korsåsen – nr 2 2015 – nr 2 2016
  • Jorun Amdam, nr 3 2016 – nr 1 2017

Noe å være stolt av

Er det noe de fem siste redaktørene er enige om så er det at de er stolte av å ha vært del av redaksjonen og at de har bidratt til å utvikle og modernisere tidsskriftet.… Les mer!

Intervju med lederne av Psykologidagene 2017

Intervju med Steffen André Fagerbakk og Silje Helen Sørhøy
Skrevet av Synne Horten Heldal

Hva er Psykologidagene?

– Psykologidagene er et årlig, non-profit arrangement ved Institutt for psykologi, som ble arrangert for første gang i 2010. Arrangementet initieres av Psykologisk Fagutvalg og gjennomføres utelukkende av frivillige psykologistudenter. Arrangementet er åpent for alle, både studenter og ikke-studenter. Målet er å presentere et håndplukket utvalg fra fagfeltet, samt åpne opp for å tenke annerledes rundt psykologien og dens rolle i samfunnet. Psykologidagen er også en mulighet for studenter til å samles på tvers av alle retninger ved Institutt for psykologi.… Les mer!

« Eldre innlegg Nyere innlegg »