Å skrive en bokanmeldelse er en av mange måter å bidra til Psykologisk Tidsskrift NTNU. Vi har en rekke spennende faglige bøker tilgjengelig på vårt kontor ved Psykologisk Institutt på NTNU, og får stadig tilsendt nye fagbøker. Bøkene kan hentes på vårt kontor etter avtale med redaksjonen. Når du har skrevet bokanmeldelsen blir boken din! En bokanmeldelse bør ikke overskride 500 ord. I første omgang ønsker vi å publisere bokanmeldelser her på nettsiden, og vi vil nærmere vurdere om vi tar med bokanmeldelsen i en av papirutgivelsene.
Listen over bøker vi har tilgjengelig ligger i listen nedenfor skjemaet.
Vår bokliste i alfabetisk rekkefølge:
Amundsen, O., Kongsvik, T. (2016). Endringskynisme – og kunsten og skape god endringspraksis. 2.utgave. Gyldendal akademisk.
Sidetall: 201
Bakken, T. L. (2015). Utviklingshemning og hverdagsvansker. Faktorer som påvirker psykisk helse. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 203
Berge, T. & Repål, A. (2015). Håndbok i kognitiv terapi. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 484
Bergem, A. K. (2015). Jeg skal passe på deg. En fortelling om alkohol, barn og ansvar. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 331
Bergem, A.K. (2016). Kroppen i psykoterapi. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 198
Bergem, A.K. (2018). Når barn er pårørende. Gyldendal.
Sidetall: 261
Bjerke, S.N. (2018). Gruppeterapi- grunnleggende om hvorfor og hvordan. Gyldendal.
Sidetall: 291
Bjorvatn, B. (2016). Ungdomssøvn. Utredning og behandling av forstyrret døgnrytme og andre søvnlidelser. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 185
Borge, A.I.H. (2010). Resiliens- risiko og sunn utvikling. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 170
Borge, A.I.H. (2018). Resiliens- risiko og sunn utvikling. Gyldendal.
Sidetall: 243
Brandtzæg, I., Torsteinson, S., Øiestad, G. (2016). Se eleven innenfra- relasjonsarbeid og mentalisering på barnetrinnet. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 146
Bratberg, Ø. (2017). Tekstanalyse for samfunnsvitere. Cappelen Damn Adademisk.
Sidetall: 216
Brenna, L. R. (2012) Min annerledeshet, min styrke. Cappelen Damm.
Sidetall: 222
Bråten, S. (2007). Dialogens speil – I barnets og språkets utvikling. Abstrakt forlag.
Sidetall: 368
Bõrjesson, M. & Svalander, M. (2019). Stress-smart; stressmestring for ungdom. Gyldendal.
Sidetall: 98 (2 eksemplarer)
Bäärnhielm, S., Scarpinati Rosso, M. & Pattyi, L. (2010). Kultur, kontekst og psykopatologi. Norsk Psykologiforening.
Sidetall: 78
Cataneo, C. (2019). I morgen. Gyldendal.
Sidetall: 216
Chadwick, P. (2009). Personbasert kognitiv terapi ved psykoser. Tapir Akademisk Forlag.
Sidetall: 231
Crafoord, C. (2000). På lång sikt. Fem fallstudier av tidlig personlighetsstørning i långtidspsykoterapi. Natur och kultur.
Sidetall: 343
Danbolt, L.A., Engedal, L. G., Stifoss-Hanssen, H., Hestad, K., Lien, L. (2014). Religionspsykologi. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 391
Duckert, F., Karlsen, K.E. (2017). I medienes søkelys- eksponering, stress og mestring. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 281
Dyb, G. & Jensen, T.K. (red.). (2019). Å leve videre etter katastrofen- stressreaksjoner og oppfølging etter traumer. Gyldendal.
Sidetall: 208
Egeberg, E. (2016). Minoritetsspråk og flerspråklighet. En håndbok i utredning og vurdering. Cappelen Damm Akademisk.
Sidetall: 221
Einarsen, S., Pedersen, H. & Hoel, H. (2016). Faktaundersøkelsen. Metodikk i vanskelige arbeidsmiljøsaker. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 261
Ekeberg. Ø. & Hem, E. (2016). Praktisk selvmordsforebygging. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 236
Eriksen, T. H. & Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 280
Eskeland, K. O. (2017). Alderspsykiatri og omsorgsarbeid. Cappelen Damm Akademisk.
Sidetall: 249
Fairburn, Christopher G. (2014). Få bukt med overspising. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 198
Flyvbjerg, B. (2009). Samfundsvidenkap som virker. Akademisk forlag.
Sidetall: 208
Flytlie, K. (2012). Vitamin Revolusjonen- 5 veier til bedre helse og mer energi. Cappelen Damn.
Sidetall: 158
Galtung, R. (2010). Fullt lys og stummende mørke. Cappelen Damm.
Sidetall: 278
Gaux, M. (2016). Jeg er ikke… Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 285
Halstvedt, T. (2016). Tabu! En overgrepshistorie. Commentum.
Sidetall: 110
Hansen, R. (2012). Røykfri NÅ! Cappelen Damn.
Sidetall: 159
Heberlein, A. (2012). Et godt liv. Cappelen Damm.
Sidetall: 212
Heede, T. (2010). Klinisk Børnepsykologi – Praksis i et socialt og relationelt perspektiv. Akademisk forlag.
Sidetall: 186
Helgeland, A. (2008). Aktør i eget liv. Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS.
Sidetall: 168
Helseth, S., Leegard, M. & Nortvedt, F. (2016). Livskvalitet og smerte – et mangfoldig forskningsfelt. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 143
Hertz, S. (2008). Børne- og ungdomspsykiatri – Nye perspektiver og uanede muligheder. Akademisk Forlag.
Sidetall: 357
Hillestad, T.M. (2013). Erkjennelsespsykologi. Faglige og teoretiske refleksjoner. Ariadne forlag.
Sidetall: 148
Holden, B. (2016). Utfordrende atferd og utviklingshemning. Atferdsanalytisk forståelse og behandling. Gyldendal Akademisk forlag.
Sidetall: 253
Holden, B. & Finstad, J. (2010). Atferdsavtaler – Et hjelpemiddel for å velge hensiktsmessig atferd. Gyldendal Akademisk forlag.
Sidetall: 207
Holme, H., Olavesen, E. S., Valla, L. & Hansen, M. B. (2016). Helsestasjonstjenesten. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 554
Hope, O. (2015). Mellomlederen. Gyldendal Akademisk.
Sidetall:131
Hoseth, M. Fosterbarn og psykisk helse. Fagbokforlaget.
Sidetall: 202
Ivarsson, B. H. & Oritz L. (2016). MI Motiverende samtaler. En praktisk håndbok for eldreomsorgen. Gyldendal akademisk.
Sidetall: 115
Jacobsen, J. R. T. (2004). Dom på overføring til tvunget psykisk helsevern. Fagbokforlaget.
Sidetall: 337
Johansen, K.S., Ludvigsen, K.L.B., Nielsen, H.S. (2009). Hverdagspraksis i socialt arbedje. Akademisk forlag.
Sidetall: 154
Jordahl, H. & Repål, A. (2009). Mestring av psykolser – psykososiale tiltak for pasient, pårørende og nærmiljø. Fagbokforlaget.
Sidetall: 252
Karlsson, B. (2016). Det går for sakte… i arbeidet med psykisk helse og rus. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 261
Karterud, S., Wilberg, T. & Urnes, Ø. (2017). Personlighetspsykiatri 2. utgave. Gyldendal Norsk Forlag AS.
Sidetall: 533
Kjønstad, G. (2011). Lik meg – Roman om karriere, kjærlighet og gestaltterapi. Lulu Forlag.
Sidetall: 169
Klempe, H. (2008). Fra opplysning til eksperiment – Om psykologiens oppkomst fra Wolff til Wundt. Fagbokforlaget.
Sidetall: 222
Kolstad, A. (2006). Vardøger – I psykiatriens vold: manipulering av psykologiske funksjoner under nyliberalismen.
Sidetall: 192
Kolstad, A. (2011) Fra kritikk til karriere. Om universitetet og de intellektuelle. Fidus Forlag.
Sidetall: 231
Kolstad, A. & Kogstad R. (2011). Psykologisering av sosiale problemer. Medikalisering av psykiske lidelser. Alpha Forlag.
Sidetall: 215
Kringlen, E. (2007). Norsk psykiatri gjennom tidene. Damm forlag.
Sidetall: 538
Kvale,G., Havik, O. E., Heirvang, E. R., Tangen, T., Haugland, B. S. M.(2013). Hvordan sikre angstpasienter kunnskapsbasert behandling?
Sidetall: 195
Landmark, A.F., Stänicke, L.I. (2016). Det uforståelige barnet- Om å skape sammenheng mellom den indre og ytre verden. Hertervig Forlag Akademisk.
Sidetall: 541
Langfeldt, T. (2005). Erotikk og fundamentalisme- Fra Mesopotamia til kvinnefronten. Universitetsforlaget.
Sidetall: 141
Lauvås, N., Lindgren, R.M.B. (2015). Etter sjokket- traumatisk stress og PTSD. Aschehoug.
Sidetall: 210
Levering, R. (2010). Transforming Workplace Cultures – Insights from Great Place to Work. Primavera Editorial.
Sidetall: 356
Lillevik, O.G., Øien, L. (2014). Miljøterapeutisk arbeid i møte med vold og aggresjon. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 171
von der Lippe, A. (2011). Det kliniske intervjuet- bind II: praksis med ulike klientgrupper. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 345
Lunde, L-H. (2017). Myter om aldring – et psykologisk perspektiv. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 134
Lyngås, L. (2010). Hvite steiner – En personlig beretning om å finne sin indre kraft. Cappelen Damm.
Sidetall: 292
Madsen, O. J. (2010). Den terapeutiske kultur. Universitetsforlaget.
Sidetall: 205
Madsen, O.J. (2018). Generasjon prestasjon- hva er det som feiler oss? Universitetsforlaget.
Sidetall: 216
Martinsen, H., Nærland, T., von Tetzchner, S. (2015). Forkælede børn – Språklig høytfungerende barn og voksne med autismespekterforstyrrelser. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 290
Martinsen, K., Stark, K., Rodriguez, K.O., Kendall, P.C.( 2014) Arbeidsbok foreldre. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 47
Martinsen, K., Stark,K., Rodriguez, K.O., Kendall, P.C., Arora, P. (2014). Gruppeleder-manual foreldre. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 42
Martinsen,K., Rodriguez, K.O., Kendall, P.C., Stark, K. (2014) Arbeidsbok barn. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 122
Martinsen, K., Kendall, P.C., Stark, K., Rodriguez, K.O., Arora, P. (2017) Gruppeleder-manual barn. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 130
Martinsen, H. et al. (2016). Mennesker Med Autismespekterforstyrrelser (ASD)- utfordringer i tiltak og behandling. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 242- Vi har 2 eksemplarer!
Malt, U.F., Andreassen, O.A., Malt, E.A., Melte, I., Åsland, D. (red.). (2018). Lærebok i psykiatri- 4 utgave. Gyldendal akademisk.
Sidetall: 1000
McWilliams, N. (2018). Psykoanalytisk diagnostikk- personlighetsstrukturer i terapiprosessen. Gyldendal.
Sidetall: 388
Mevik, K., Lillevik, O. G. & Edvardsen, O. (2016). Vold mot barn. Teoretiske, juridiske og praktiske tilnærminger. Gyldendal akademisk.
Sidetall: 240
Middelborg, J., Samoilow, D.K. (2014). Tryggere barndom. Et behandlingsperspektiv på vold i familien. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 183
Nafstad, H. E. (red.), Blakar, R. M. (red.), Vetlesen, A. J., Klemsdal, L., Anderssen, N., Dundas, I., Ekeland, T. J. & Rand-Hendriksen, K. (2009). Fellesskap og individualisme. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 161
Nergård, J. I. (2006). Den levende erfaring – En studie i samisk kunnskapstradisjon. Cappelen akademisk forlag.
Sidetall: 270
Nordhelle, G. (2016). Høykonflikt- utvidet forståelse og håndtering via mekling. Universitetsforlaget.
Sidetall: 180
Nugent, J.K., Keefer, C.H., Minear, S., Johnson, L.C., Blanchard, Y. (2018). Nyfødtes atferd og tidlige relasjoner – Manual for NBO (Newborn Behavioral Observations). Gyldendal.
Sidetall: 273
Nylenna, M. (2015). Publisere & presentere. Medisinsk fagformidling i teori og praksis. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 269
Nyqvist, M. (2009). Når barnet har lagt seg. Cappelen Damm.
Sidetall: 192
Oksholen, T. (2016). Thea^2. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 477
Olsen, B., Nystuen, P. (2017). Arbeid og psykisk helse. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 284
Peleikis, D.E., Felldal, S.C. (2017). Schizoferni- til å leve med. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 188
Poleszynski, D.V., Mysterud, I. (2014). Syk av sukker. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 290
Rasborg, L. (2009). Sunde børns problemer. Akademisk Forlag.
Sidetall: 137
Rapee, R.M., Wignall, A., Spence, S.H., Cobham, V. Lyneham, H. (2016). Hjelp ditt engstelige barn- en foreldreveileder. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 221
Rugkåsa, M., Ylvisaker, S., Eide, K. (2017). Barnevernet i et minoritetsperspektiv- sosialt arbeid med barn og familier. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 110
Schibbye, A-L.L. (2009). Relasjoner- et dialektisk perspektiv på eksistensiell og psykodynamisk psykoterapi. 2.utgave. Universitetsforlaget.
Sidetall: 407
Selmer, S. (2016). Tjue. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 71
Skants, P. (2016). Sosiale medier og krisehåndtering. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 214
Skorstad, S. (2015). Rett person på rett plass. Psykologiske metoder i rekruttering og lederutvikling. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 331
Snoek, J. E., Engedal, K. (2017). Psykiatri- For helse- og sosialfagutdanningene. Cappelen Damm Akademisk.
Sider: 320
Stang, E. G. & Sveaas, N. (2016). Hva skal vi med menneskerettigheter? Betydningen av menneskerettigheter i helse- og sosialfaglig arbeid.
Sidetall: 207
Stratton, C.W. (2014). Utrolige spedbarn – en veileder om spedbarnets første år. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 174
Tell, K. (2014). Du skal ikke spille mester over meg! Lucida Sans.
Sidetall: 192
Totland, A. (2016). Engel i snøen. Gyldendal.
Sidetall: 70
Tuntland, H., Ness, N. E. (2014). Hverdagsrehabilitering. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 207
Tørum, G-H. (2012). Sjaman på høye hæler- min reise i ukjent landskap. Cappelen Damn.
Sidetall: 203
Ulvehøj, G. (2008). Våre ti intelligenser. Fabgbokforlaget.
Sidetall: 160
Urnes, A-G (red.). Den interaktive hjernen hos barn og unge- forståelse og tiltak ved nevroutviklingsforstyrrelser og nevropsykiatriske tilstander. Gyldendal.
Sidetall: 380
Vaglum, P. (2014). Psykiateren. Behandler, veileder, forsker og formidler. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 247
Vike,H., Haukelien,H. (2017). Forventningens kraft- Psykoterapi og kulturelle kontekster ved Modum Bad. Gyldendal Akademisk
Sidetall: xxx
Vråle, G.B. (2018). Møte med det selvmordstruede mennesket. Gyldendal.
Sidetall: 186
Waal, B. (2005). Kjære hjelper. Fagbokforlaget.
Sidetall: 200
Willumsen, T., Myran, L., Lein, J. (2018). Odontologisk psykologi. Gyldendal akademisk.
Sidertall: 271
Wærenskjold, Y.A. (2016). Syv somre og femten vintre. Forlaget Oktober.
Sidetall: 86
Yalom, I. D. (2018). Å bli seg selv- en psykiaters memoarer. Cappelen Damn.
Sidetall: 311
Øia, T. (2013) Ungdom, rus og marginalisering. Cappelen Damm AS.
Sidetall: 248
Øiestad, G. (2019). Gi og motta tilbakemeldinger- om å bygge hverandre. Gyldendal.
Sidetall: 192 (2 eksemplarer)
Aare, T. F., Bugge, P. & Juklestad, S. I. (2009). Psykiatri for helsefag. Fagbokforlaget.
Sidetall: 254
Aarseth, H. (2011). Moderne familieliv – Den likestilte familiens motivasjonsformer. Cappelen Damm AS.
Sidetall: 256
Aakerholt, A., Vea, A., Tønnesen, B.L. (2016). Hjelp til å bo – oppfølging i bolig til personer med rus- og psykisk lidelse. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 198