Å skrive en bokanmeldelse er en av mange måter å bidra til Psykologisk Tidsskrift NTNU. Vi har en rekke spennende faglige bøker  tilgjengelig på vårt kontor ved Psykologisk Institutt på NTNU, og får stadig tilsendt nye fagbøker. Bøkene kan hentes på vårt kontor etter avtale med redaksjonen. Når du har skrevet bokanmeldelsen blir boken din! En bokanmeldelse bør ikke overskride 500 ord. I første omgang ønsker vi å publisere bokanmeldelser her på nettsiden, og vi vil nærmere vurdere om vi tar med bokanmeldelsen i en av papirutgivelsene.

Listen over bøker vi har tilgjengelig ligger i listen nedenfor skjemaet.

Felt markert med * er påkrevet.

Vår bokliste i alfabetisk rekkefølge:

Amundsen, O., Kongsvik, T. (2016). Endringskynisme – og kunsten og skape god endringspraksis. 2.utgave. Gyldendal akademisk.
Sidetall: 201

Andersen, E. M.S., Bønnerup, T. H. & Mølbak, R. (2016). Min skilte familie. En bok om barn og skilsmisse. (9-13 år). Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 56

Andersson, S., M. (2015). Bipolar superstar. Tigerforlaget, Oslo.
Sidetall: 266

Bakken, T. L. (2015). Utviklingshemning og hverdagsvansker. Faktorer som påvirker psykisk helse. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 203 

Befring, E. & Moen B.E. (2011). Ungdom, læring og forebygging. Cappelen Damm AS.
Sidetall: 222

Berge, T. & Repål, A. (2015). Håndbok i kognitiv terapi. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 484

Bergem, A. K. (2015). Jeg skal passe på deg. En fortelling om alkohol, barn og ansvar. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 331

Bergem, A.K. (2016). Kroppen i psykoterapi. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 198

Bjorvatn, B. (2016). Ungdomssøvn. Utredning og behandling av forstyrret døgnrytme og andre søvnlidelser. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 185

Borge, A.I.H. (2010). Resiliens- risiko og sunn utvikling. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 170 

Brandtzæg, I., Torsteinson, S., Øiestad, G. (2016). Se eleven innenfra- relasjonsarbeid og mentalisering på barnetrinnet. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 146

Bratberg, Ø. (2017). Tekstanalyse for samfunnsvitere. Cappelen Damn Adademisk.
Sidetall: 216

Brenna, L. R. (2012) Min annerledeshet, min styrke. Cappelen Damm.
Sidetall: 222

Bråten, S. (2007). Dialogens speil – I barnets og språkets utvikling. Abstrakt forlag.
Sidetall: 368

Börjesson, M. (2017). Å bygge psykisk helse- helsefremmede samtaler med ungdom. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 213 

Bäärnhielm, S., Scarpinati Rosso, M. & Pattyi, L. (2010). Kultur, kontekst og psykopatologi. Norsk Psykologiforening.
Sidetall: 78

Chadwick, P. (2009). Personbasert kognitiv terapi ved psykoser. Tapir Akademisk Forag.
Sidetall: 231

Crafoord, C. (2000). På lång sikt. Fem fallstudier av tidlig personlighetsstørning i långtidspsykoterapi. Natur och kultur.
Sidetall: 343

Danbolt, L.A., Engedal, L. G., Stifoss-Hanssen, H., Hestad, K., Lien, L. (2014). Religionspsykologi. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 391

Duckert, F., Karlsen, K.E. (2017). I medienes søkelys- eksponering, stress og mestring. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 281

Egeberg, E. (2016). Minoritetsspråk og flerspråklighet. En håndbok i utredning og vurdering. Cappelen Damm Akademisk.
Sidetall: 221

Einarsen, S., Pedersen, H. & Hoel, H. (2016). Faktaundersøkelsen. Metodikk i vanskelige arbeidsmiljøsaker. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 261

Ekeberg. Ø. & Hem, E. (2016). Praktisk selvmordsforebygging. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 236

Eriksen, T. H. & Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 280

Eskeland, K. O. (2017). Alderspsykiatri og omsorgsarbeid. Cappelen Damm Akademisk.
Sidetall: 249 

Fairburn, Christopher G. (2014). Få bukt med overspising. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 198

Fleischer A.V.&Mølbak, R. (2017). Er jeg god nok? Om barn, perfeksjonisme og selvkritikk. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 56

Fleischer, A.V., Mølbakk, R. (2014). Et farvel for alltid- Klara og Oskar sørger. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 55

Fleischer, A.V., Mølbakk, R. (2014). For alltid og aldri mer- William og Anna sørger. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 56

Flyvbjerg, B. (2009). Samfundsvidenkap som virker. Akademisk forlag.
Sidetall: 208

Flytlie, K. (2012). Vitamin Revolusjonen- 5 veier til bedre helse og mer energi. Cappelen Damn.
Sidetall: 158

From, K., Mølbakk, R. (2015). Jeg tør ikke- Line og Hamid engster seg. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 56 

From, K. & Mølbak, R. (2015). Jeg vil! (Psykologi for barn, 4-18.) Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 56

From, K. & Mølbak, R. (2015). Konger og dronninger. (Psykologi for barn, 9-13.) Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 56

From, K., Mølbakk, R. (2015). Tenk hvis? Sigrid og Erik engster seg. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 56

From, K., Mølbakk, R. (2014). Skal vi være venner? Sara og Rune lærer om sosial kompetanse. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 55

From, K., Mølbakk, R. (2014). Venner og venninner- Nikolai og Amalie lærer om sosial kompetanse. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 56 

From, K., Mølbakk, R. (2017). Alltid online- Herman og Melina og den digitale verden. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 60 

From, K., Mølbakk, R. (2017). Digitale barn- Siv og Laurits og den digitale verden. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 58 

Furman, B. (2017). Nå bor jeg på to steder. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 40 

Galtung, R. (2010). Fullt lys og stummende mørke. Cappelen Damm.
Sidetall: 278

Gaux, M. (2016). Jeg er ikke… Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 285

Halstvedt, T. (2016). Tabu! En overgrepshistorie. Commentum.
Sidetall: 110 

Hansen, R. (2012). Røykfri NÅ! Cappelen Damn.
Sidetall: 159

Heberlein, A. (2012). Et godt liv. Cappelen Damm.
Sidetall: 212

Heede, T. (2010). Klinisk Børnepsykologi – Praksis i et socialt og relationelt perspektiv. Akademisk forlag.
Sidetall: 186

Helgeland, A. (2008). Aktør i eget liv. Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS.
Sidetall: 168

Helseth, S., Leegard, M. & Nortvedt, F. (2016). Livskvalitet og smerte – et mangfoldig forskningsfelt. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 143

Hertz, S. (2008). Børne- og ungdomspsykiatri – Nye perspektiver og uanede muligheder. Akademisk Forlag.
Sidetall: 357

Hillestad, T.M. (2013). Erkjennelsespsykologi. Faglige og teoretiske refleksjoner. Ariadne forlag.
Sidetall: 148

Holden, B. (2016). Utfordrende atferd og utviklingshemning. Atferdsanalytisk forståelse og behandling. Gyldendal Akademisk forlag.
Sidetall: 253

Holden, B. & Finstad, J. (2010). Atferdsavtaler – Et hjelpemiddel for å velge hensiktsmessig atferd. Gyldendal Akademisk forlag.
Sidetall: 207

Holme, H., Olavesen, E. S., Valla, L. & Hansen, M. B. (2016). Helsestasjonstjenesten. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 554

Hope, O. (2015). Mellomlederen. Gyldendal Akademisk.
Sidetall:131 

Ivarsson, B.H., Ortiz, L., Wirbing, P. (2015). Motiverende Samtaler – en praktisk håndbok for sosialt arbeid; med eksempler fra Nav, rusfeltet, barnevern og kriminalomsorgen. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 91 

Ivarsson, B. H. & Oritz L. (2016). MI Motiverende samtaler. En praktisk håndbok for eldreomsorgen. Gyldendal akademisk.
Sidetall: 115

Jacobsen, J. R. T. (2004). Dom på overføring til tvunget psykisk helsevern. Fagbokforlaget.
Sidetall: 337

Johansen, K.S., Ludvigsen, K.L.B., Nielsen, H.S. (2009). Hverdagspraksis i socialt arbedje. Akademisk forlag.
Sidetall: 154 

Jordahl, H. & Repål, A. (2009). Mestring av psykolser – psykososiale tiltak for pasient, pårørende og nærmiljø. Fagbokforlaget.
Sidetall: 252

Karlsson, B. (2016). Det går for sakte… i arbeidet med psykisk helse og rus. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 261

Karterud, S., Wilberg, T. & Urnes, Ø. (2017). Personlighetspsykiatri 2. utgave. Gyldendal Norsk Forlag AS.
Sidetall: 533

Kjøbli, J., Eng, H., Ertesvåg, S.K. Frønes, I. (2017). Å mestre det vanskelige – individrettede intervensjoner for barn og unge. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 218

Kjønstad, G. (2011). Lik meg – Roman om karriere, kjærlighet og gestaltterapi. Lulu Forlag.
Sidetall: 169

Klempe, H. (2008). Fra opplysning til eksperiment – Om psykologiens oppkomst fra Wolff til Wundt. Fagbokforlaget.
Sidetall: 222

Kolstad, A. (2006). Vardøger – I psykiatriens vold: manipulering av psykologiske funksjoner under nyliberalismen.
Sidetall: 192

Kolstad, A. (2011) Fra kritikk til karriere. Om universitetet og de intellektuelle. Fidus Forlag.
Sidetall: 231

Kolstad, A. & Kogstad R. (2011). Psykologisering av sosiale problemer. Medikalisering av psykiske lidelser. Alpha Forlag.
Sidetall: 215

Kringlen, E. (2007). Norsk psykiatri gjennom tidene. Damm forlag.
Sidetall: 538

Kvale, G., Hansen, B. (2013). 101 ting vi gjerne skulle visst da vi begynte å behandle pasienter med angstlidelser. Universitetsforlaget.
Sidetall: 133

Kvale,G., Havik, O. E., Heirvang, E. R., Tangen, T., Haugland, B. S. M.(2013). Hvordan sikre angstpasienter kunnskapsbasert behandling?
Sidetall: 195

Kvello, Ø. (2015). Barn i risiko- skadelige omsorgssituasjoner. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 412

Landmark, A.F., Stänicke, L.I. (2016). Det uforståelige barnet- Om å skape sammenheng mellom den indre og ytre verden. Hertervig Forlag Akademisk.
Sidetall: 541

Langfeldt, T. (2005). Erotikk og fundamentalisme- Fra Mesopotamia til kvinnefronten. Universitetsforlaget.
Sidetall: 141

Lauvås, N., Lindgren, R.M.B. (2015). Etter sjokket- traumatisk stress og PTSD. Aschehoug.
Sidetall: 210

Levering, R. (2010). Transforming Workplace Cultures – Insights from Great Place to Work. Primavera Editorial.
Sidetall: 356

Lillevik, O.G., Øien, L. (2014). Miljøterapeutisk arbeid i møte med vold og aggresjon. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 171

von der Lippe, A. (2011). Det kliniske intervjuet- bind II: praksis med ulike klientgrupper. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 345

Lunde, L-H. (2017). Myter om aldring – et psykologisk perspektiv. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 134

Lyngås, L. (2010). Hvite steiner – En personlig beretning om å finne sin indre kraft. Cappelen Damm.
Sidetall: 292

Madsen, O. J. (2010). Den terapeutiske kultur. Universitetsforlaget.
Sidetall: 205

Martinsen, H., Nærland, T., von Tetzchner, S. (2015). Forkælede børn – Språklig høytfungerende barn og voksne med autismespekterforstyrrelser. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 290

Martinsen, K., Stark, K., Rodriguez, K.O., Kendall, P.C.( 2014) Arbeidsbok foreldre. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 47

Martinsen, K., Stark,K., Rodriguez, K.O., Kendall, P.C., Arora, P. (2014). Gruppeleder-manual foreldre. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 42

Martinsen,K., Rodriguez, K.O., Kendall, P.C., Stark, K. (2014) Arbeidsbok barn. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 122

Martinsen, K., Kendall, P.C., Stark, K., Rodriguez, K.O., Arora, P. (2017) Gruppeleder-manual barn. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 130

Martinsen, H. et al. (2016). Mennesker Med Autismespekterforstyrrelser (ASD)- utfordringer i tiltak og behandling. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 242

Mevik, K., Lillevik, O. G. & Edvardsen, O. (2016). Vold mot barn. Teoretiske, juridiske og praktiske tilnærminger. Gyldendal akademisk.
Sidetall: 240

Middelborg, J., Samoilow, D.K. (2014). Tryggere barndom. Et behandlingsperspektiv på vold i familien. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 183

Nafstad, H. E. (red.), Blakar, R. M. (red.), Vetlesen, A. J., Klemsdal, L., Anderssen, N., Dundas, I., Ekeland, T. J. & Rand-Hendriksen, K. (2009). Fellesskap og individualisme. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 161

Nergård, J. I. (2006). Den levende erfaring – En studie i samisk kunnskapstradisjon. Cappelen akademisk forlag.
Sidetall: 270

Normann-Eide, E. (2016). Skjønnlitterære selvmord. Pax Forlag AS, Oslo.
Sidetall: 162 

Nordhelle, G. (2016). Høykonflikt- utvidet forståelse og håndtering via mekling. Universitetsforlaget.
Sidetall: 180

Nylenna, M. (2015). Publisere & presentere. Medisinsk fagformidling i teori og praksis Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 269

Nyqvist, M. (2009). Når barnet har lagt seg. Cappelen Damm.
Sidetall: 192

Oksholen, T. (2016). Thea^2. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 477

Olsen, B., Nystuen, P. (2017). Arbeid og psykisk helse. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 284 

Peleikis, D.E., Felldal, S.C. (2017). Schizoferni- til å leve med. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 188 

Poleszynski, D.V., Mysterud, I. (2014). Syk av sukker. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 290

Powell, B., Cooper, G., Hoffman, K. & Marvin, B. (2015). Trygghetssirkelen – en tilknytningsbasert intervensjon. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 396

Rasborg, L. (2009). Sunde børns problemer. Akademisk Forlag.
Sidetall: 137

Rapee, R.M., Wignall, A., Spence, S.H., Cobham, V. Lyneham, H. (2016). Hjelp ditt engstelige barn- en foreldreveileder. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 221

Rugkåsa, M., Ylvisaker, S., Eide, K. (2017). Barnevernet i et minoritetsperspektiv- sosialt arbeid med barn og familier. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 110 

Rønnestad, M. H. & von der Lippe, A. (2011). Det kliniske intervjuet (Bind 1). Gyldendal akademisk forlag.
Sidetall: 303

Schibbye, A-L.L. (2009). Relasjoner- et dialektisk perspektiv på eksistensiell og psykodynamisk psykoterapi. 2.utgave. Universitetsforlaget.
Sidetall: 407

Selmer, S. (2016). Tjue. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 71

Skants, P. (2016). Sosiale medier og krisehåndtering. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 214

Skorstad, S. (2015). Rett person på rett plass. Psykologiske metoder i rekruttering og lederutvikling. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 331

Snoek, J. E., Engedal, K. (2017). Psykiatri- For helse- og sosialfagutdanningene. Cappelen Damm Akademisk.
Sider: 320 

Stang, E. G. & Sveaas, N. (2016). Hva skal vi med menneskerettigheter? Betydningen av menneskerettigheter i helse- og sosialfaglig arbeid.
Sidetall: 207

Stratton, C.W. (2014). Utrolige spedbarn – en veileder om spedbarnets første år. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 174

Sunstein, C. R. (2017). Valgets kval -om å ikke velge. Cappelen Damm Akademisk.
Sidetall: 178 

Tell, K. (2014). Du skal ikke spille mester over meg! Lucida Sans.
Sidetall: 192

Totland, A. (2016). Engel i snøen. Gyldendal.
Sidetall: 70

Tuntland, H., Ness, N. E. (2014). Hverdagsrehabilitering. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 207

Tørum, G-H. (2012). Sjaman på høye hæler- min reise i ukjent landskap. Cappelen Damn.
Sidetall: 203 

Ulvehøj, G. (2008). Våre ti intelligenser. Fabgbokforlaget.
Sidetall: 160

Vaglum, P. (2014). Psykiateren. Behandler, veileder, forsker og formidler. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 247

Valderhaug, R., Ivarsson, T. (2014). Tvangstanker og tvangshandlinger hos barn og unge. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 206

Vikan, A. (2014). Innføring om emosjoner. Akademika forlag.
Sidetall: 180

Vike,H., Haukelien,H. (2017). Forventningens kraft- Psykoterapi og kulturelle kontekster ved Modum Bad. Gyldendal Akademisk
Sidetall: xxx

Waal, B. (2005). Kjære hjelper. Fagbokforlaget.
Sidetall: 200

Weidle, B. (2014). OCD-behandling for barn og unge. En praksismanual. Gyldendal Norsk Forlag.
Sidetall: 199

Wærenskjold, Y.A. (2016). Syv somre og femten vintre. Forlaget Oktober.
Sidetall: 86 

Øia, T. (2013) Ungdom, rus og marginalisering. Cappelen Damm AS.
Sidetall: 248

Aagre, W. (2014). Ungdomskunnskap – hverdagslivets kulturelle former. Fagbokforlaget.
Sidetall: 195

Aare, T. F., Bugge, P. & Juklestad, S. I. (2009). Psykiatri for helsefag. Fagbokforlaget.
Sidetall: 254

Aarseth, H. (2011). Moderne familieliv – Den likestilte familiens motivasjonsformer. Cappelen Damm AS.
Sidetall: 256

Aakerholt, A., Vea, A., Tønnesen, B.L. (2016). Hjelp til å bo – oppfølging i bolig til personer med rus- og psykisk lidelse. Gyldendal Akademisk.
Sidetall: 198