Kategori: Nyheter (Side 2 av 5)

Hvis klima er så viktig, hvorfor gjør vi så lite?

Skrevet av: Åsne Hella

light-bulb-3619720_640

I forbindelse med Psykologidagene 2019 kom Per Espen Stoknes på besøk til Dragvoll for å holde foredraget «Hvis klima er så viktig – hvorfor gjør vi da så lite?». Stoknes er utdannet psykolog, og forsker på psykologi knyttet til klimaproblemene. Klimaproblemene er et mye diskutert tema, og noe som opptar mange i dag. Det forskes stadig mer på, og man kan ofte lese om ny forskning knyttet til høyere vannstander, temperaturøkning og is som smelter på Antarktis (FN-sambandet, 2018).… Les mer!

2019- 1- Hukommelse

Instituttleders hjørne – Kristine Rensvik Viddal

Hva skjer på instituttet? – Intervju med Karl Jacobsen0001

På sporet av nostalgien- Artikkel av Ylva Østby

Hukommelse ved Alzheimers sykdom- Artikkel av Martin Bystad

Nød lærer naken kvinne å spinne- og store mengder teori lærer studenter å memorere-  Essay av Oddbjørn By

Alzheimers sykdom kan forebygges. Hvordan? – Bokessay av Are Malvik

Digital avhengighet- Artikkel av Arne Garvik Janssen

Plantegning for en busemann: hvem er nå redd for genetikk? – Bokessay av Per Helge Haakstad Larsen

Forside illustrasjon- Philip Lautin Jackson Les mer!

Fra teori til praksis: Verv som en del av utdanningen

Skrevet av: Iselin S. Larsen og Ragheeba S. Akhtar

Bachelor- og masterløpet i psykologi ved NTNU er hovedsakelig teoribasert, med ingen til lite praksis. Dette resulterer i mange psykologistudenter med mye teoretisk kunnskap, men som er usikre på hvordan de skal bruke denne i praksis. For oss var løsningen å ta et frivillig verv hvor vi kunne få bruke vår psykologikompetanse.  

Vi er begge masterstudenter i arbeids- og organisasjonspsykologi, og er med i studentorganisasjonen Støttehjulet. Støttehjulet ble startet opp i 2015, og ideen er at den skal være til hjelp for andre studentorganisasjoner i organisasjonspsykologiske saker.… Les mer!

Paneldebatt- psyke sammen

I samarbeid med Psykologidagene 2019 arrangerer vi en paneldebatt med tema: psyke sammen- sosiale mediers formidling av psykiske lidelser.

pt pd debatt promo

Har du et spørsmål du ønsker at paneldebattantene skal få bryne seg på den 27.februar?

Klikk deg inn her for å sende inn forslag, så kan det hende det er nettopp ditt spørsmål som blir stilt i løpet av kvelden.

Ønsker du mer informasjon om arrangementet? Klikk deg inn her og reserver en plass så snart som mulig (grunnet begrenset antall plasser).… Les mer!

Skogen og trærne- behovet for psykologisk metateori

Skrevet av Per Helge H. Larsen 

After more than a century, the social sciences are still adrift, with an enormous mass of half-digested observations, a not inconsiderable body of empirical generalizations, and a contradictory stew of ungrounded, middle-level theories expressed in a babel of incommensurate technical lexicons. This is accompanied by a growing malaise, so that the single largest trend is toward rejecting the scientific enterprise as it applies to humans. (Tooby & Cosmides, 1992, s. 23)

forest

Et behov for sammenheng

Leseren kan bli tilgitt for å tro at sitatet over er skrevet i går, men som refereringen avslører er det skrevet for over 25 år siden.… Les mer!

Fra maurkoloni til epilepsi: kompleks systemteori

Kompleks systemteori og dens implikasjoner
Skrevet av: Elizabeth Normann- bachelor student i psykologi ved NTNU 

Komplekse system er overalt rundt oss. De manifesterer seg i hvordan migrerende fugleflokker organiserer seg og hvordan mennesker danner sosiale nettverk. Komplekse systemer kan gjenkjennes i strukturen til planter, snøflak og hvordan galakser organiserer seg. De eksemplifiseres i urban utvikling og i  aksjemarkedets svingninger. Den lineære virkelighetsoppfatningen til mennesker påvirker hvordan vi forstår komplekse systemer. Komplekse system er universelle, de eksisterer på alle arenaer og analysenivåer.Les mer!

Den store misforståelsen av psykisk helse

Av: Sondre Risholm Liverød- psykolog og spesialist i klinisk voksenpsykologi

Jeg husker en pasient som kom til meg for terapi. Han var deprimert, manglet energi og følte at livet var meningsløst. Bestillingen hans var å bli lykkelig. Vi jobbet i et titalls timer med psykoterapi. Vi undersøkte måten han tenkte, følte og handlet på, og vi fant frem til en rekke traumatiske opplevelser fra fortiden som preget ham, samtidig som hans pågående fortolkninger av livet var gjennomsyret av negativitet. Etter 20 timer hadde han mer (selv)innsikt, tenkte litt annerledes, men følte seg fortsatt nedstemt.… Les mer!

Accelerating Open Science: The Collaborative Replications and Education Project (CREP)

Written by: Gerit Pfuhl, Associate professor in psychology at UiT and NTNU.

This article is from our newest edition of Psykologisk Tidsskrift, Fagkritikk (read more).

Recent years have seen a revolution in publishing and large support for open access publishing. There has been a slower acceptance and transition to other open science principles such as open data, open materials and preregistration. To accelerate the transition and make open science the new standard, the Collaborative Replications and Education Project (CREP; http://osf.io/wfc6u/Les mer!

Fra utdanning til praksis: fem raske med Peder Kjøs

Skrevet av Elizabeth Normann

Peder Kjøs har på mange måter blitt hele Norges psykolog med populære prosjekter som TV-programmet Jeg mot Meg og podcasten Hos Peder. Podcasten Hos Peder tar lytteren med inn i terapirommet til reelle klienter og muliggjør innsikt i hvordan varierende problemer som utfordringer med intimitet og spillavhengighet arbeides med i en terapeutisk setting. TV-programmet Jeg mot Meg følger en gjeng ungdommer som er åpne om sine problemer med angst, depresjon, spiseforstyrrelser og ME, hvor vi får være med på deres hverdag via egne innspilte videoer samt prosessen av gruppeterapi.… Les mer!

Psykologdrømmen- en historie

Skrevet av: Mia Simonsen

counselling-3630323_640

For å oppnå drømmen om å bli psykolog ser det nå ut til at jeg totalt må studere i 10 år på universitetet. La oss revolusjonere den ufattelige vanskelige veien som noen møter mot psykolog-yrket.

På VGS var jeg lei og sliten, og hadde ingen motivasjon. Jeg var lei av å måtte fortsette å studere de samme fagene jeg allerede hadde studert i ti år, med lite rom for å spesialisere meg innen en fagretning. Jeg kommer fra en familie hvor få har høyere utdanning, men motivasjon og støtte hjemmefra stod det ikke på.… Les mer!

En ufullstendig guide til språkets påvirkningskraft

Skrevet av Ida Skar og Synne Horten Heldal

 

Dette er en ufullstendig guide til ymse språklige fenomener og forskning rundt språkets påvirkningskraft. Her kan du lese om hvordan en ikke-spade blir til en spade, hvordan glitter kan brukes for å forstå stereotypier og hvorfor det får konsekvenser når H&M publiserer en genser med påskriften “Coolest Monkey in the Jungle”. Vi anbefaler alle å sjekke ut artikkelen til Kim & Öttl i denne utgaven av Psykologisk Tidsskrift  for et mer dyptgående perspektiv på språkets effekter.… Les mer!

Hva irriterer, frustrerer, holder igjen eller mangler i psykologien?

concept-1868728_640

Har du noen gang dratt fra forelesning eller en samtale med en medstudent og tenkt på at det er noe du savner forskning på, noe du er uenig med foreleseren i eller en samfunnsdiskusjon som ville gjort seg godt av et psykologisk perspektiv? Årets siste utgave av Psykologisk Tidsskrift har tema: “fagkritikk” og vi trenger DEG til å skrive for oss!

Teksten kan ta for seg rent fagteoretiske ting, men også fagkultur og andre temaer hvor teoriene møter samfunnet. Uansett er det ønskelig at teksten foreslår løsninger på problemet den tar opp.Les mer!

Husker eldre enda mindre enn de tror?

Husker eldre enda mindre enn de tror?
Skrevet av: PTs skribenter 

man-2546107_640

Vi har nok alle hørt, og kanskje selv sagt, at hukommelsen blir verre med alderen. Men  degenererende hukommelse hos eldre er ifølge forskere ved Penn State ikke det eneste problemet. Forskerne fant at aldring gjør det mer sannsynlig å benytte seg av skjematisk minne, hvilket hjelper en å huske essensen av en hendelse, men ikke nødvendigvis detaljene. Å slite med å huske detaljer kan føre til vanskeligheter med å skille mellom noe som faktisk har skjedd og noe man feilaktig tenker har skjedd, altså et falskt minne.Les mer!

Forårsaker selektive skoler bedre skoleprestasjoner?

Forårsaker selektive skoler bedre skoleprestasjoner?
Skrevet av: PTs skribenter

laptop-2562211_640

Er det slik at selektive (og gjerne prestisjefylte) skoler gjør elevene flinkere? Det er kjent at elever som går på selektive skoler i snitt gjør det bedre enn sine jevnaldrende som går på ikke-selektive skoler. Dette har tidligere blitt forklart med faktorer som bedre kvalitet på undervisningen, forskjeller i sosioøkonomisk status mellom de som går på selektive og mindre selektive skoler, m.m. Men det har hittil ikke blitt undersøkt hvilken rolle genetikk spiller.Les mer!

Kan man snakke ned frykten sin?

 Kan man snakke ned frykten sin?

spider-3305322_640

Et studie som ble publisert i tidsskriftet Psychological Science fant at å beskrive følelsene dine mens du konfronterer noe du er redd for kan gjøre deg mindre stresset og angstfull. På University of California (UCLA) ble 88 deltakere med frykt for edderkopper presentert for en tarantell i en beholder og bedt om å etter hvert berøre den. Professor i psykologi ved UCLA og delforfatter av studien, Michelle Craske, har forklart at man i denne studien fokuserte på å la deltakerne beskrive sine opplevelser i stedet for å forsøke å endre den.Les mer!

« Eldre innlegg Nyere innlegg »